رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

درباره ی وبلاگ
رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

خدایا!
هرچه گرفتی، بگیر، اما ایمانم را نه...

اسمش روشه: دور همی!

شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵ ب.ظ

چند وقت قبل، مطلبی نوشتم در باب مشکلات اخلاقی سری اول برنامه ی دور همی مهران مدیری.

مدتی است که سری دوم برنامه، با جذابیت های بیشتری آغاز شده، که امیدوار بودم به دلیل انتقادات فراوانی که از سری اول آن انجام شد، این برنامه در دوره دوم حیات خودش به نحو بهتری ادامه دهد.

البته باز هم مثل بار پیش، این مطلب را با دیدن یک جلسه از این برنامه ی مخاطب جذب کن می نویسم، و هیچ ادعایی نسبت به جلسات دیگر ندارم.

موضوع برنامه افسردگی بود.

مهران مدیری در حال تلاش برای اثبات این مساله بود که خیلی از ما ها آدم های افسرده ای هستیم. او برای تبیین ادعایش مثال هایی می آورد که اگرچه همه شان غلط نبودند، اما برخی مثال ها از جهاتی غیرواقعی، تصنعی و حتی نامربوط بودند.(از آن جایی که حفظ نکردم، با خطای کمی نقل به مضمون می کنم.)

یکی از مثال هایی که خیلی خوب در ذهنم مانده، مثال او بود برای یاد مرگ!

او خیلی واضح و با آن لحن مسخره گرش بیان کرد که عده ای همه اش به فکر مرگ هستند و دائم می گویند ما که بالاخره می میریم، همه رفتنی هستیم... بعد گفت این ها می روند برای خودشان قبر می خرند و پنجشنبه ها می روند زار زار بر سر آن می گریند!

من از تعجب وا مانده بودم که چطور چنین چیزی را نشان افسردگی می داند؟ چطور است که نمی داند منشأ دینی دارد، و بر فرض که او نمی داند، یک نفر از ناظرین به برنامه هم نمی دانستند که این مثال او دقیقا یک مثال از سبک زندگی دینی است: یاد مرگ و تهیه ی قبر قبل از مرگ.

آقای مهران مدیری محترم!

اجازه بدهید کمی مشکل مثالتان را تبیین کنم:

اسلام، اگرچه به شاد بودن و تفریح کردن و غصه ی دنیا را نخوردن توصیه کرده، اما از آن طرف از این نکته غافل نشده که یاد مرگ باعث لطافت روح می شود، زیرا شخص با یاد مرگ، در واقع یادآور این نکته می شود که دنیا ارزش آزار خود و دیگران را ندارد، و فقط جایگاهی است برای استفاده از آن به منظور نزدیک شدن به حد اعلای انسانیت.

کسی که می گوید ما آخرش می میریم، به این منظور نیست که غصه داریم از این مردن! بلکه مقصود این است که زندگی دنیا ارزش ظلم به خود و دیگران را ندارد، و ارزش غصه خوردن هم ندارد، چون موقت است. چگونه می توان چنین نگاهی را به افسردگی تشبیه کرد؟

اگر هم بزرگان برای خود قبری تهیه می کنند و بر آن می گریند، برای همین است که یاد مرگ باشند.

شاید بگویید گریه نشان افسرگی است. اما همه ی کسانی که تجربه ی گریه های معنوی را دارند، تأیید می کنند که این نوع گریه ها اتفاقا نشاط آور است! البته تا کسی تجربه نکند متوجه نمی شود، اما دلیلش واضح است: گریه های معنوی سبب نزدیکی به خداوند، که منبع بی نهایت آرامش و رحمت است، می شود و این نزدیکی، بخشی از این آرامش و رحمت را نصیب شخص می کند.

البته اسلام هیچگاه از تفریح کردن به طور کلی بر حذر نمی دارد و حتی روایاتی هم در تشویق بر شادی و تفریح وجود دارد، اما این آرامش های معنوی، که صرفا هم با گریه به دست نمی آیند، بسیار عمیق تر از آرامشی است که پس از تفریح های ظاهری به دست می آید. باز هم تأکید می کنم، اسلام به هر دو سفارش کرده است. تصور نکنید کسی که اسکی هفتگی اش ترک نمی شود اما معنویت در زندگی اش جایگاهی ندارد، شاد تر از کسی است که یک زندگی عادی، اما معنوی دارد. معنویت اگر واقعی و غیرکاریکاتوری باشد، شادی و آرامشی که حاصل می دهد به مراتب بالاتر از شادی یک زندگی پر از تفریح اما با معنویت پایین است.

تاکید می کنم، این سطور مربوط به یک جلسه است، و ادعایی نسبت به سایر جلسات ندارد.

اما به نظر می رسد این برنامه ی طنز، که البته محاسنی هم دارد، هنوز بر روی مسائل محتوایی دقت کافی ندارد.

نظرات (۹)

  • خانم الفــــ
  • کاملا حق فرمودید.
    من خیلی تعجب کردم که همچین چیزی پخش شد! این مثال مرگ،واقعا در تعارض کامل بود با ادبیات دینی ما.
    پاسخ:
    پس شما هم دیدید...
    دقیقا من از این تعارض واضح متعجب شدم...
  • محمدرضا .....
  • چند روزیه که تلویزیون خریدیم
    هر وقت چشمم به این برنامه میوفته ناراحت میشم که چرا خریدیم!!!!!!!!!!

    پاسخ:
    :)))))
    مبارک باشه براتون...
    البته تلویزیون فوایدی هم داره، من جمله اخبارش!
    من وقتایی که تلویزیون نمی بینم کلا از دنیا عقب می مونم. با اینکه تلگرامی و... بعضی خبرها میرسه...
    سلام علیکم مومن
    همه برنامه شده خنده فکر در پشت پرده اش نیست البته اگه از قصد نباشد
    عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
    پاسخ:
    علیکم السلام.
    یه پیام هایی البته سعی میکنه برسونه ولی زیاد به چشم نمیاد نسبت به بخش خنده ش.
    ممنون. همچنین.
    سلام علیکم
    طرح کلی برنامه همان‌طور که شما و دوستان فرمودید نقد مسائل اجتماعی در قالب طنز است. اما در موارد قابل‌توجهی، دقت در نقد بسیار کم‌رنگ و تلاش برای خنداندن بیننده بسیار پررنگ می‌شود. به هر حال همراه کردن سطح قابل قبولی از این دو کار ساده‌ای نیست. واقعیت هم این است که احتمالاً قسمت دوم در جذب مخاطب تأثیر بیش‌تری دارد.
    پیروز باشید!

    پاسخ:
    علیکم السلام.
    بله، درسته.
    ممنون
    نشان مرد مؤمن با تو گویم
    که چون مرگش رسد خندان بمیرد.

    طنز پردازها، آموزه های دینی که ندارند، به همین دلیل گاهی وقت ها کم میارند و خودشون هم نمی فهمند که چی میگن!
    پاسخ:
    متاسفانه کلا جامعه ی هنری ما نه تنها از فضای دینی به دورند و وقتی هم می خوان در مورد یه زندگی دینی برنامه ای بسازن تصنعی می سازند، حتی درمورد زندگی عادی مردم و اماکن عمومی و ... بسیار تصنعی کار می کنند. اصلا انگار در دنیای دیگه ای زندگی می کنند.
    این که هر پنجشنبه هم برن سر قبر خودشون گریه کنن هم توی دین آورده شده ؟ لینکه دائم بگن ما رفتنی هستیم و یه روز میمیریم با یه تیریپ غم رو دین گفته ؟ اینکه این قضیه ی قبر خریدن اگه برحسب ایمانشون هست افسرده و دپرسشون کنه رو دین گفته ؟

    به نظرم این متن خیلی سختگیری بود . این برنامه هدفش اینه که یکی دو ساعت ما بخندیم و انصافا هم داره کارش رو خوب انجام میده بله درسته که بعضی مثالای مدیری تصنعی هست ولی برای بار کمدی برنامه هم هست همه ش که نباید مستدل و منطقی باشه . خیلیش اغراقه برای بار طنز و کمدیش ...
    خیلی برام جالب هست که انقد تند توی نظرات افراد راجع بهشون قضاوت شده ...

    چه جوری انقدر از حرف و برداشت خودتون از این برنامه مطمئن هستید ؟ کاش یکمم فکر میکردیم شاید ما داریم اشتباه میکنیم .


    پاسخ:
    عزیزم من اییییییین همههههههه توضیح دادم که یاد مرگ و قبر خریدن و... در واقع ربطی به افسردگی نداره...
    وقت نداشتم بگردم ببینم دقیق در این مورد قبر خریدن چه روایتی داریم، ولی تا جایی که یادمه توصیه شده...
    بله اگر منظور از ما میریم، تریپ غم باشه، اصلا خوب نیست و نه دین توصیه میکنه نه عقل...
    اما یاد مرگ و قبر خریدن و بر سر قبر گریه کردن و... اصلا نه تریپ غم به حساب میاد نه افسردگی...
    بابا من خیلی توضیح دادم... بازم بوخون...

    ببین من خودم خیلی آدم شاد و شنگولی ام... اصلا هم با طنز مشکل ندارم... ولی مشکل جاییه که یه برنامه ی طنز، زیرپوستی فرهنگ های منفی رو جا بندازه یا فرهنگ مثبت رو متزلزل کنه... حتی شاید مخاطب نفهمه اون لحظه... این سختگیری برای برنامه ها لازمه...

    خودمم با اغراق مشکلی ندارم... معمولا هم زود خنده م میگیره...ولی دیگه یه جاهایی اونقدرررر اغراق میشه که آدم نمیتونه لمس کنه مثال ها رو، تا بتونه بخنده...

    اگر جایی از حرف هام رو میدونی اشتباهه بگو عزیز...
    من سعی کردم جاهایی که مطمئنم رو بگم...

    باز میگم، من مشکلم با خنده و شادی نیست... مشکلم با فرهنگیه که خیلی ظریف وارد زندگی ها میشه با یک برنامه ی طنز... و اتفاقا چون طنزه، بیشتر اثر گذاره...

    البته گفتم، محاسنی هم داره و انصافا جاهایی چیزهای خوبی میگه... اما ایراد هایی هم داره...
    این که هر پنجشنبه هم برن سر قبر خودشون گریه کنن هم توی دین آورده شده ؟ لینکه دائم بگن ما رفتنی هستیم و یه روز میمیریم با یه تیریپ غم رو دین گفته ؟ اینکه این قضیه ی قبر خریدن اگه برحسب ایمانشون هست افسرده و دپرسشون کنه رو دین گفته ؟

    من متنو دقیق خوندم ولی نمیگم که اینا رو شما گفتی ، شما از این تیکه صحبت مدیری ایراد گرفتی ، خب ؟من میگم این تیکه از صحبتهای مهران مدیری معنیش اون حرفاییه که توی دو سه تا سوال استفهام انکاری طور بالا بهشون اشاره کردم . من میگم مهران مدیری از کجا میدونی که مهران مدیری خواسته اون فرهنگی که شما میگی رو وارد زندگی ها کنه ؟ چرا یک لحظه نمیگید شاید برداشت شما اشتباه باشه .

    مهران مدیری توی این بیانش انقدر اغراق کرد که از همه ی انچه شما به لحاظ دینی مطرحش کردی کلییییییی فاصله داشت ...


    پاسخ:
    ببین من جملات مهران مدیری رو یادمه.
    وقتی قبر خریدن و یاد مرگ بودن رو مثال میزنه برای افسردگی یعنی این ها رو نشانه ی افسردگی می دونه!
    در حالی که واقعا ربطی نداره کسی که اینطور رفتار میکنه افسرده باشه.
    ببین شاید مهران مدیری خودش متوجه نیست! این نقد هم برای حالگیری نیست، برای متوجه کردنه! شاید ندونه داره اشتباه میکصنه!

    لطفا از متن من بیشتر از متنم برداشت نکن. یه چیزهایی که میگی بیشتر از متن منه. مثل همین که من معتقدم به عمد داره فرهنگ غلط جا بندازه.
    بعدم من موقع نوشتن متن تلاش کردم منطقی بنویسم. بیشتر از یک لحظه به درستی و غلطی حرفم فکر کردم. آدمی نیستم که راحت زیر سوال ببرم افکار آدم ها رو.

    اتفاق در این مثال اونقدری اغراق نداشت و خیلی عادی مثالش رو بیان کرد، بجز لحنش که مسخره طور بود. در مثال های بعدیش مثل اون زلزله توی زابل و تخریب برج توی تهران خیلی اغراق کرد.
  • آب‌گینه موسوی
  • عجب!

    ندیدم آن قسمت را.

    پاسخ:
    بلی... عجب...
  • محمد آذرکار
  • بعضی مواقع سوتی هایی که این برنامه ها میدهند، تخریبگر تر از ماه ها کار فرهنگی است!!
    پاسخ:
    بله، چون برنامه طنزه و مخاطب به صورت خوشحال و با فراغ بال پذیرای اجزای برنامه است.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی