رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

درباره ی وبلاگ
رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

خدایا!
هرچه گرفتی، بگیر، اما ایمانم را نه...

مادی گرایی

سه شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹ ب.ظ

بحث سر زلزله و آتش سوزی و ویرانی که میشه، یه واکنش خیلی معمول اینه که من حاضرم بمیرم، اما نسوزم، یا قطع نخاع نشم یا از این قبیل صدمات غیر قابل جبران... به عبارتی اکثریت معتقدن آدم بمیره که راحت میشه، اما سوختگی یا عزیز از دست دادن خیلی سخت و غیرقابل تحمله...

یه بار چنین چیزی رو به دوستی گفتم، واکنشش برام جالب بود...

گفت از کجا معلوم اونی که توی تصادف می میره، نسبت به خانواده ش که موندن و مصدوم شدن، راحت شده؟ شاید تازه اول سختیش باشه؟ از کجا معلوم؟

اسمش اینه که به دنیای پس از مرگ معتقدیم، اما نگاهمون اینه که کسی که بمیره از رنج دنیا راحت میشه...

بله اگر خیلی مومن باشه، همینطوره، گویی از قفس آزاد شده... اما این تصورِ «راحت شد» عموما برای همه به کار میره که ناشی از نگاه مادی گرایانه است، گویی عالم محدود به همین دنیا و سخت ترین رنج ها، رنج های دنیویه...

 

مساله ی دیگه ای که خیلی رایجه، و ناشی از همین نگاهه، علاقه به دیدن مکافات شدن ظالم در دنیاست! هرکی ظلم میکنه، مظلوم برمیگرده میگه ایشالا که عاقبتشو همین دنیا ببینه!

من دو تا سوال دارم: یکی اینکه آیا وقتی مکافاتش رو ببینه متوجه میشه عاقبت ظلمیه که به شما کرده؟ که این باعث شه در نهایت تو پیروز بشی و خوشحال شی... مگه اتفاقای بدی که برای خودت میفته متوجه می شی نتیجه ی کدوم ظلمته که اون طرف متوجه بشه؟ دوم هم اینکه آیا مکافات این دنیا سخت تره از اون دنیا یا مثلا اگر این دنیا باشه شما می بینی خنک میشه دلت ولی اون دنیا باشه نمی بینی؟ که انقدر علاقه داری این دنیا باشه مکافاتش؟

به نظرم این نگاه هم ناشی از مادی گراییه، بخصوص که شخص فک میکنه راه خنک شدن دلش و پیروز شدنش اینه که ظالمش این دنیا ببینه مکافات... یعنی راضی نمبشه به اون دنیا، انگار اون دنیا ضعیف تر و محدود تره!

 

مادی گرایی تفاق شومیه که هرچه میگذره بیشتر هم میشه...

اینطوری، به همین سادگی سکولار شدن رخ می ده!

 

+ از سری نوشتجات داخل اتوبوس!


رسیدم نوشت(!)1: از تهران تا اصفهان 20 تومن دادم، از اصفهان تا دانشگاه صنعتی، 35!!! منو باش میخواستم ببینم پول اضافه آوردم برم خوزستان بعدش پیش تبارک منصوری!

رسیدم نوشت 2: عجب دانشگاه گنده ایه! کلی راننده دور دور کرد تو دانشگاه تا پیدا کردیم مهمانسراش رو...  من گفتم ما رو میفرستن خوابگاه دروداغون... اما بجز دستشویی اتاقش که یه نمه کثیفه، کم از هتل نداره! بزرگ و تمیز و فول امکانات! :/ تا حالا فک میکردم «دانشگاه رفته» ام! الان تازه می تونم ادعا کنم «دانشگاه رفته» ام! :))))

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۱/۲۶
  • ۷۰۴ نمایش
  • سر به هوا!

نظرات (۱۰)

  • دچــ ــــار
  • همیشه اندیشه
    حتی توی اتوبوس!
    پاسخ:
    آدم بیکار فکر می کنه دیگه!
    منم چند ساعته بیکارم!
  • آب‌گینه موسوی
  • خب من هم خیلی به آسودگیِ بعد از مرگ فکر می‌کنم. به‌نظرم، همه پُر بی‌راه نگفتن. ببین! اغلب مؤمن هستیم و شیعه. اگه فسقی هم داشته باشیم٬ اون طرف چوبکاری و صافکاری می‌کنن و بعد حتمی رستگاری و فرجه.
    شوما حمل کن که همون حکایتِ دنیا زندونِ مؤمنه... :)

    در بابِ مکافات هم خب، حضرات هم فرمودن که برخی اعمال و ظلم، اثراتِ وضعی دنیوی و اخروی داره. 
    من هم با خودم میگفتم که خب مثلاً فلانی پاشو بخوره و تنبیه بشه، نمی‌دونه که چیه و چرا، پس خوشحالی نداره. بعد فهمیدم این یه قانونه و اصلاً واسه خوشحالیِ دلِ سوخته نیست و داستانِ دیگه داره.
    امّا اون خوشحالی‌رو هم مادّی‌گرتیی نمی‌بینم. تا این‌جا هستیم، این‌جا خوشحالی می‌کنیم، ادامه‌ش اون‌طرف! :دی



    پاسخ:
    ببین کو تا قیامت و صافکاری هاش؟!
    سکرات موت و برزخ خیلی وحشتناکه...
    حتی مومنین هم تا حدود زیادی درگیرشن، و اساسا بنظرم عذاب روحی حتی خیلی کمش، از عذاب های این دنیا سخت تره، که یکیش بخاطر برداشته شدن حجابه...

    من انکار نمیکنم مکافات موجود در دنیا رو، یه بخشی از قوانین علیه...
    اما اینی که ملت میگن، کاملا از سر اینه که با چشمشون ببینن بدبختی طرفو تو همین دنیا...
    حتی من یه بار گفتم بذاری اون دنیا ببینه که بیشتره، گفت نه! دلم میخواد همین دنیا ببینم! :))) یعنی دقیقا همین که من کاری به اون ور ندارم، اینجا رو می چسبم!
    درمورد شخص خودم، اون یارویی که ظلم عظیم کرد بهم، خانواده م می گفتن ایشالا که فلان شن بیصار شن، گفتم ای بابا، اون دنیا باشه که خفن تره، تازه می فهمن واسه چی تنبیه میشن!
    احسنت
    به این میگن ذهن خلاق و کاوشگر..!
    نوشته های داخل اتوبوس که این باشه، ببین نوشته های پشت میز تحریر چه خواهد بود؟!
    بنظرم کسی که دعا یا نفرین میکند که ظالم سزای ظلمش رو در همین دنیا ببیند، همه اش نتیجه نگاه مادی او نیست. بلکه بخش عمده این نفرین ها نشان عجول بودن انسان است که میخواهد عقوبت ظلم و بدی دیگران را در همین دنیا ببیند.
    اصلا خود دعا و نفرین کردن، دلیل اعتقاد حقیقی و باور انسان به خدا و معاد است.!
    پاسخ:
    سلامت باشید...
    والا نوشته های پشت میز تحریرمون شد پایان نامه که به زود پاس شد :)))))))
    دقیقا عجول بودن هم به ذهنم رسید، ولی باز از نظرم اون بخش مادی گراییش غالبه... شایدم غالب نباشه و من بوی مادی گرایی می شنوم...

    این هم حرفیه، ولی خب می تونه التقاط صورت بگیره... یعنی هر دوش نفوذ کنه و محصول مشترک بده...

    هر دو اشاره ی خوبی بود، ممنون.
    قسمت اول حرفو وقتی دبیرستان بودم و یه دوره کلاس اخلاق می رفتم پیش خانم افراز آموختم... البته ادامه ندادم چون احساس کردم ادامه دادنش منجر میشه به "خانوم میگه"! و با آزاد اندیشی من در تضاده
    اوشون می گفت مثلا طرف بعد از تحمل یه دوره سخخخخت و بسیار زیاد بیماری جون در بیار، می میره. اطرافیان می گن آخی طفلی راحت شد... شما از کجاااا می دونی راحت شد؟ هوم؟ تو خودت راحت شدی!!!

    قسمت دوم هم خب به نظرم چرا اونم مکافات شه... به من چه اصن... خواس بشه نخواس نشه... با مجازات اون دلم خنک نمیشه... والا :/

    در آخر هم به نظرم منجر به سکولار شدن نمیشه... انقد بدم میاد به هر بهونه ای مردمو از دین خارج کنیم! حالا حال یا آینده... والا




    بعدم که حالا که اصفهانید، برید مجلسی، چادر بخرید... عجججب چادریایی و مفففففت..  مفت که می گم یعنی وووواقعا مفتا...
    پاسخ:
    خانوم میگه! :))))
    خب شما سطح عرفانتون دیگه خیلی زده بالا! :)
    عاقا سکولار شدن مگه از دین خارج شدنه؟ سکولار شدن یعنی دخالت ندادن دین در امذی از امور دنیا... ممکنه خیلی ریز و زیرپوستی رخ بده... به قول شما آدم وقتی متوجهش میشه باید همونجا جلوش رو بگیره بیشتر نشه...

    واقعا؟ نمی دونستم...
    البته میدونستمم اثری نداشت چون اصن پول ندارم! :[]
  • عَقـایِدِ یِکــ رِضــا
  • بسیار جالب انگیز
    پاسخ:
    شکلک نداره اینجا نمیشه یه سری چیزا رو جواب داد...
  • دچــ ــــار
  • @خانم موسوی
    اونطرف صافکاری می‌کنن، بی رنگ در میاد یا نه؟؟ 
    پاسخ:
    آبگینه جان جواب بده! :)))))))
    سلام علیکم
    دانشگاه ها با هم فرق میکنن از نظر امکانات و ...
    من دانشگاه های زیادی رفتم
    البته برای خواب ها نه برای سخنرانی و اینها یا برنامه دیگه ای (لبخند)
    واقعا از نظر امکانات و غیره باهم قابل مقایسه نیستن
    عاقبتتون بخیر بحق حضرت زهرا سلام الله علیها
    پاسخ:
    علیکم  السلام...
    بله بله...
    بنده تا حالا چند دانشگاه رفته بودم، ولی هیچکدوم این مدلی هتل نداشتن! :))))
    دانشگاه شهر کرد شبیه اینجا بود از نظر وسعت، اما خیلی امکانات نداشت...
    دانشگاه فردوسی مشهد هم، اابته با وسعت کمتر تا جایی که یادمه...
    و...
    همچنین...
  • آب‌گینه موسوی
  • قبول کردم!  :)

    ما در دنیای محسوس زندگی می‌کنیم و اکثراً درگیرش هستیم. 

    خب مِن بعد باید بگیم که الهی هم این دنیا ببینیم، هم اون‌طرف! :))  ببین حتمی این طرف هم کیفِ خودشو داره که  حضرت، اون دوتا ملعونو از قبر میکشن بیرون و... آخ چه دلمون خنک بشه!

    لازم نیست، صبر کنیم تا قیامت که. تو برزخ هم بعدِ کیسه‌کشی، می‌ریم تو قصرهای موقّتمون! :دی

    از این باب که بالآخره میرسی به اونطرف و آپشنهات زیاد میشه، زمان مکان نداری و... بعد از حساب و کتابِ اوّلیّه، میری سراغِ زندگیت، خوبه دیگه! این طرف فقط نامه سیاه کردنه و درد و رنجِ تحمّلِ شرایط!‏

      

    پاسخ:
    :)
    اینم حرفیه...
    ولی خب درمورد ظلم های شخصی یکم بیشتر به گذشت، چه اینور چه اونور، دعوت شدیم...
    حضرت انتقام ظلم شخص نمیگیرن... انتقام ظلم به شأن امامت رو می گیرن، وگرنه اگر یه شخصشون باشه باگذشت ترین هان...

    همون کیسه کشیه کم سخت نیست...
    وای خدایا... یه ذره عذابشو زمین ها و آسمان ها تاب نمیارن...
    باید تا می تونیم از فرصت استفاده کنیم که همون کیسه کشی ها کم بشه...
    عررررررررر
    عررررررررر
    عررررررررر
  • آب‌گینه موسوی
  • رفتم اونور، خبرتون میکنم! :)

    پاسخ:
    خخخخخخخخخ
    ان  شاءالله به سلامتی و با دل خوش :)))))))
  • آب‌گینه موسوی
  • حالا مگه من جسارت کردم و  گفتم: انتقامِ شخصی؟؟ :| 

    بعله؛ پناه بر خدا...

    پاسخ:
    نه بابا جسارت چیه؟
    میگم یعنی اصل اصل اون انتقامه واسه این پیگیری میشه...
    نمیتونم بگم انتقام لذت نداره...
    حالا اصن ولش، بحث سر انتقام نبود :)))
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی