رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

درباره ی وبلاگ
رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

خدایا!
هرچه گرفتی، بگیر، اما ایمانم را نه...

تنهایی مسجد!

سه شنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸ ب.ظ
مسجد در فرهنگ اسلامی محل خیر و برکت است، اما...
 

اما دقت کردین توی فیلم تنهایی لیلا، مسجد شده جای غیبت و سخن چینی؟

 

امشب که شاهکار بود. حتی روحانی مسجد هم با اینکه چند تا گزینه ی راحت داشت برای دوری از گمان بد، باز فکرش رفت سمت همون گمان بد و با سکوتش به ذهن خراب بقیه مهر تأیید زد.

 

چرا توی فیلم ها این قدر سبک زندگی مردم مسلمون رو بد نشون می دن؟ در حالی که در واقع اینقدر شدید نیست!

و حتی روحانی مسجد که نماد اسلامه، باز هم کلی فاصله داره با اونچه در حقیقت اسلام اومده...

 

کاش وقتی نویسنده ها و کارگردان ها می خوان فیلمی بسازن که توش یه عده مسلمون رو نشون می ده، یکم بیشتر تحقیق کنن.

حتی تحقیقات میدانی هم کافیه برای اینکه متوجه بشن در عمل اونطور نیست که توی فیلم هاشون به نمایش میگذارن.

بماند که با کمی تحقیق در دین هم می تونن بفهمن که لااقل روحانی ها و سایر نمادهای دین داری رو چطور باید نشون بدن.

+این را هم بخوانید.

 

پ.ن: عید نزول آیه ی هشتم، بر همگان مبارک.

 

التماس دعا - یاحق

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۶/۰۳
  • ۵۰۵ نمایش
  • سر به هوا!

تنهایی لیلا

سبک زندگی الهی

غیبت

مسجد

نظرات (۷)

لینکی که گذاشتید به صفحه ی ورود بیان منتهی میشه.
پاسخ:
ممنونم که گفتید.
درستش کردم.
سلام
فیلم تنهایی لیلا نکات مثبت زیادی داره
دیالوگهایی که بین محمد و لیلا درباره زندگیشون و خصوصا حجاب لیلا ردو بدل شد از نکات بارز این فیلم بود
البته نقاط ضعف هم داره من جمله همن موردی که اشاره کردید
من معضل اصلی رو دوری حوزه و اهل حوزه از مقوله های فرهنگی خصوصا رسانه ها می بینم
فقط مشکل این نیست که کارگردان دنبال تحقیق نمیره
شاید رفته و به این نتیجه رسیده
این جا وظیفه حوزویون بیشتر ایجاب میکنه به این هنرمندان که دغدغه دارن کمک کنند
یاعلی
پاسخ:
سلام عالیکم.

بله نکات مثبت هم داره. واقعا رابطه ی این زن و شوهر رو فوق العاده نشون میده. کمتر فیلمی داریم که اینقدر بین زن و مرد احترام و عزت نشون بده. یعنی مرد عزیز باشه و زن محترم. رابطه ی شربفه خانم و حاج سیف الدین هم فوق العاده است خداییش. یا مثلا کاری بودن و با مرام بودن شخصیت لطیف.
بنده هم قصدم نقد کامل نبود وگرنه نکات مثبت هم میگفتم.
کلا هنر ما و حوزه ی ما از هم دورند.
اما هنر ما متاسفانه از چیزهای دیگه مثل متن اجتماع و نهادهای دولتی مثل کلانتری و دادگاه و... دورند.
بعدا قصد دارم یه پستی بذارم درمورد اینکه کارگردان ها چقدر فیلم ها رو بخاطر این دوری مصنوعی میسازن.
نکات بسیار مهمی است.
متاسفانه در نمادسازی و دقت در تاثیر ناخودآگاه فیلم ها ضعیف کار می شود.
  • میثم علی زلفی
  • البته عملکرد حوزه در بحث رسانه قابل دفاع صد در صد نیست اما قابل دفاع است.
    مشاوره ی حوزوی ها و باز بودن درب حوزه برا ی مشاوره امری است که جای تردید در آن نیست. با کمی بررسی راجع به بازیگر نقش اول آن (محمد) و سابقه کارگردان این فیلم خواهید فهمید که دغدغه ی کارگردان بیشتر چه چیز هایی است. شاید هم کسی بگوید کار های این کارگردان از جنس دوستی خاله خرسه است.!!؟؟؟
    پاسخ:
    نظری که گذاشتند فکر می کنم بیشتر چیزی بود شبیه به این که باید حوزوی ها طبیب دوار بطبهم باشند.
  • میثم علی زلفی
  • طبیب دوار مریضی می خواهد که درمان را بپذیرد وگرنه طبیب دوار بودن کفایت نمی کند. بخاطر همین به سابقه ی بازیگر و کارگردان اشاره شد.

    پاسخ:
    نخیر، طبیب دوار صفت پیامبر است که باید برود خودش مریض را پیدا کند و خودش هم متقاعدش کند که بیا خوبت کنم. کمی دارو بچشاند، بعد که طرف دید حالش بهتر شد کم کم متقاعدش کند.
    خب معلوم است که یک هنرمند پا نمی شود تا قم بیاید سوال هایش را بپرسد. حتی مذهبی های تیر هم نمیکنند این کار را.
    بنده خودم نقد وارد کردم کردم به کارگردان های این تیپی چون میگم وقتی میخوای درمورد اسلام فیلم بسازی سعی کن حقیقت رو نشون بدی، اما از اون طرف هم معتقدم اغلب روحانی ها و سایر نیروهای مذهبی(از جمله خودم) هم وظیفه ی خودشون رو درست انجام نمیدن. یعنی هر دو طرف کم میگذارند.
    ما باید حس پیامبرگونه داشته باشیم برای تبلیغ دین که طبیب دوار باشیم،  نه حس امام گونه که کعبه باشیم و دیگران طوافمان کنند.
    حس امام گونه مخصوص ما جوجه ها نیست.
  • میثم علی زلفی
  • اینکه می فرمایید:
    طبیب دوار صفت پیامبر است که باید برود خودش مریض را پیدا کند و خودش هم متقاعدش کند که بیا خوبت کنم. کمی دارو بچشاند، بعد که طرف دید حالش بهتر شد کم کم متقاعدش کند.
    قبول است نوشته ی بنده هم غیر از این را نمی رساند. اما گاهی وقتها طرف هیچ جوری نمی خواهد به دست تو معالجه شود. اکثریت کارگردان های ما اهل معالجه شدن نیستند اصلا خودش را مرض نمی داند اصلا تو را دکتر نمی داند داروی تو را نمی چشد که کمی خوب شود بعد متقاعد شود.

    ما که حس کعبه نداریم بیشتر حس پیامبر در طائف راداریم که با سنگ می زدندش. با این تفاوت که در طائف غریبه ها پیامبر را می زدند اما اینجا خودی و غیر خودی می زند. شاید حسمان شبیه  امام باشد که خودی و غیر خودی می زدندش که بیشتر شبیه امام حس کعبه بودن داریم. البته ما خوانده بودیم که وظیفه ی امام از پیامبر بالاتر است و آن ایصال الی المطلوب ایت و چطور کعبه بودن با رساندن یکی می شود الله اعلم
    به هر حال نمی دانم تا چه سنی را جوجه می نامند اما امیدوارم من جزء جوجه ها باشم. نه به خاطر کعبه شدن. بخاطر اینکه دوست دارم همسر و فرزندم من را امام خودشان بدانند نه حاج آقای خالی خالی.
    پاسخ:
    فکر کنم اشتباه نوشتید: امیدوارم جزء جوجه ها نباشم!
    اینکه گفتم حس امام گونه مخصوص ما جوجه ها نیست، منظورم در جامعه ی اسلامی بود. وگرنه در اجتماع های کوچک که حضور امام های کوچک هم لازم است.
    استادم یک بار داشت میگفت اینکه روایت داریم اگر به زنان امتم سخت نمیشد دستور میدادم به شوهرانشان سجده کنند، اول از همه کنایه به آقایان است که طوری باشید زنتان بخواهد بهتان سجده کند. یعنی مثل یک معبود خوب و لایق اطاعت باشید.
    و انصافا اگر زن پاکی صاحب چنین مرد پاکی باشد، بدون شک دلش میخواهد به او سجده کند!
    این را دیده ام که می گویم.
  • میثم علی زلفی
  • نه درست نوشتم. جوجه بودن به معنای امام بودن را دوست دارم. کوچک و بزرگش را نمی دانم. فکر نمی کنم که در جایگاه قضاوت هم باشیم.
    پاسخ:
    خب آخه جوجه چه ربطی به امام داره؟!!!!!!
    عبارت من این بود: حس امام گونه مخصوص ما جوجه ها نیست.
    من قضاوتی نکردم!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی