رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

درباره ی وبلاگ
رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

خدایا!
هرچه گرفتی، بگیر، اما ایمانم را نه...

مملکت خارجه!

دوشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۱۶ ب.ظ

بچه تر که بودم (تر را می گویم چون هنوز هم هستم!) فکر می کردم خارج یک کشور است. یعنی فکر می کردم دو کشور داریم: ایران و خارج!

آنقدر که شنیده بودم در خارج اینجور است و آن جور، این جنس خارجی است، این فیلم خارجی است، خارجی ها چنین اند و چنان و...

یادم هست که یک بار از مادرم پرسیدم :«مامان! خارجی ها به چه زبانی صحبت می کنند؟!». وقتی هم که مادرم در جواب گفت : «کجا؟ کدام کشور؟ خارج که یک کشور نیست، کشور های مختلف اند، زبان های مختلف دارند.»، من انگار که یک چیز جدید و غیر قابل فهم شنیده باشم، هنگ کردم و دیگر به سؤالم ادامه ندادم.

 

اما انگار مادرم اشتباه می کرد. این خارج واقعا انگار یک مملکت است، آن هم یک مملکت پیشرفته و باحال!

 

یک بار در مغازه یک لباس توری دیدم، پرسیدم این تورش مثل فلان لباس نیست که تا ناخن گیر کند پاره شود؟ خانم مغازه دار هم گفت: «نه خانم! این جنسش خیلی خوب است، این خارجی است!!!» (و من هم دیگر ادامه ندادم که آن یکی هم خارجی بود!)

چند روز پیش هم در کلاس فن بیان مؤسسه مان، یکی که داشت درمورد تقلب در کلاس های درس حرف می زد، در بین صحبت هایش گفت که در ایران تقلب زیاد است و اگر هم بچه ها را از هم دور نگه دارند باز چون کارشان را بلد هستند تقلب می کنند ولی در خارج(!) چنین نیست و هر شرایطی هم باشد بچه ها تقلب نمی کنند!!! (و من مانده بودم که از کجا چنین برداشتی دارد که در مملکت خارجه چنین است؟)

بسیار هم می شنوم که پارچه ها و لباس های اعلای ایرانی را به اسم خارجی می دهند که فروشش بالا برود. خب آخر این خارج یک مملکتی است که نامش هنوز دل ها را می لرزاند، حتی دل های آن هایی که سینه چاک مملکتشان یا حکومتشان هستند.

 

خدایا ما را به زیارت این مملکت مقدسه و پیشرفته ی خارجه نائل بدار و ما را از دیدن این دیدنی های والا محروم مساز!

آمین، یا رب العامین.

 

بعداً نوشت: این عکس را برادرمان در حلقه ی میقات مهر برای پست بنده گذاشت و بسی ما را به خنده واداشت:

  • موافقین ۴ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۵/۰۵
  • ۶۱۶ نمایش
  • سر به هوا!

جنس ایرانی

جنس خارجی

خارج

نظرات (۷)

  • الـ ه ـام .ع
  • دقیقاً! افغانستان خارجه، کانادام خارجه، حالا جنس اون پارچه مال کدوم خارجه الله اعلم!
    پاسخ:
    خب معلومه!
    مال خارجه دیگه خواهر! خارج!
  • تبارک منصوری
  • یاد دیالوگ سحر جعفری توی فیلم باغ مظفر مهران مدیری افتادم که داشت واسه یکی توضیح میداد که دختر فامیلشون بورسیه گرفت و رفت بروکسل..بعد ازش پرسید بروکسل کجاست اونم گفت پایتخت خارجه! :)
    و این هم واقعا شگفت انگیزه که خیلی از رفتارها و حرکات مثبت مال خارجی هاست و بعضی ها جوری می فرمایند که تو خارج اینجوری نیست و خارجیا اصلا همچین چیزی ندارن که انگار سالها تو ناف همین خارج می زیستند...!
    پاسخ:
    خیلی برام جالبه اینکه کشور بودن خارج فقط به ذهن بچگانه ی من نرسیده بوده!
  • میثم علی زلفی
  • سلام
    احساس کردم دوست دارم بازم به شما سر بزنم برا همین شما رو لینک کردم.
    http://fetrateelahi.blog.ir/
    پاسخ:
    سلام علیکم.
    لطف دارید.
    اتفاقا همین دیروز وبلاگتون بودم.
    بسیار جالب و قابل تامل بود...
    واقعا بعضی از کشورهای دیگه قدیسه ای ساختن به نام خارج....
    مثلا هم دانشگاهیم بهم میگه خارج وضع تحصیل اینجوری نیست
    بابام میگه خارج مردمش همه با فرهنگن....
    استادم میگه من تو خارج تدریس میکردم...
    ولی مگه خارج چی داره که ما نداریم؟مگه خارج نخواست مارو نابود کنه ولی ماشکستش دادیم اونم تویه جنگ هشت ساله طولانی...مگه اونا آدم نیستن...فرق ما و خارجی ها چیه؟؟؟؟

    پاسخ:
    چه میدونم والا! لابد اونا آدمن، ما یه سر و دو گوش!
    اتفاقا داشتم به این فکر میکردم که همه آدمیم! بنابراین در غریزه ها و فطریات مشترکیم. اگر میل به خوبی هست در همه هست و اگر میل به بدی هست در همه هست. خیلی ها واقعا واقعا فکر می کنن اگر جلوی یک نفر از مملکت خارجه یک چیزی بگذارند و بروند، اون چیز در امان می مونه، اما در مملکت داخله نه! احتمال قوی دزدیده میشه!!!
    نکته صحیحی است
    مرغ همسایه همیشه غاز است
    جبهه فرهنگی انقلاب نیازمند افرادی است که وضعیت واقعی غرب را منصفانه بیان کنند
    تا پیش از رسیدن این افراد، ترجمه و انتشار نقدهای اندیشمندان غرب بر وضعیت فرهنگی غرب هم خوب است؛ کتاب هایی مثل جنگ علیه خانواده، دختران به عفاف روی می آورند و ...
    پاسخ:
    بله.
    ممنون از حضورتون.
    البته در تصویر چیزی که بیشتر جالب به نظر می رسه عبارت " ردیف نمودن دندانها" ست.
    پاسخ:
    :))
    انصاف و واقع‌بینی خیلی خوبه ولی چیزی که متاسفانه در خیلی از مردم ما هست نداشتن اعتماد بنفس و مبتلا بودن به خودکم‌بینی است. این اصطلاحی را که گفتید من هم بارها شنیدم: «ایران اینظوریه ولی خارج، اینطوری نیست!»
    حالا من یکم از تجربه‌ی شخصی بگم. راستش 7-6 ماه پیش یک سفری داشتیم به اروپا. از آلمان به لهستان را با اتوبوس رفتیم. چند تا چیز دیدم که جلب توجه کرده بود و واقعا برای من عجیب بود. اول اینکه وقتی سوار اتوبوس شدیم دیدیم همه‌ی صندلیها پر شده بجز ردیف آخر (بوفه). پرسیدم مگه شماره‌ی صندلیها در بلیط، ثبت نشده؟ گفتند نه و هرکس زودتر بیاد هرجایی که میخواد میشینه!
    دوم اینکه وقتی ساک را در صندوق اتوبوس کذاشتیم هیچ شماره‌ای یا علامتی که معلوم بشه این ساک مال ماست بهمون ندادند! یعنی هرکس هرجایی که پیاده میشد میتونست هر ساکی را که دلش میخواست برداره و کسی هم متوجه نمیشد. یک آشنایی در آلمان داشتیم که سفارش اکید کرده بود که مراقب ساکها باشید تا نبرند! من یاد اتوبوسهای خودمان و شماره‌ای که به هر مسافر میدن افتادم تا معلوم بشه کدوم ساک مال کیه؟!
    این فقط دو نمونه از همون خارج بود.
    پاسخ:
    جالب بود برام!
    تازه آلمانی ها به نظم معروفن بین ماها!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی