رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

درباره ی وبلاگ
رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

خدایا!
هرچه گرفتی، بگیر، اما ایمانم را نه...

درد دل های مدرسه ای من...(4)

پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۲ ب.ظ

یادم هست وقتی مدرسه می رفتم، از دوم راهنمایی گرفته تا خود پیش دانشگاهی،  و حتی در کلاس های فلسفی طرح ولایت، خیلی وقت ها بچه ها به من معترض بودند... چرا؟ چون نمیخواستم ریاضی و فیزیک و فلسفه را حفظ کنم و از چرایی فرمول ها و قضایا و مسائل می پرسیدم تا بفهمم. درست یادم هست که دوم راهنمایی یکی از بچه ها سر کلاس ریاضی به من اعتراض کرد که نمیخواد بفهمی، حفظ کن بره! و من آن لحظه چشم هام داشت از حدقه درمی آمد که مگه ریاضی هم حفظ کردنیست؟!!!

اما بعد از سال ها، که این ماجراها را فراموش کرده بودم، این دو سه هفته ای  باز هم متهم شدم... منتها این بار نه به فهمیدن، که به فهماندن! که چرا من اینقدر معلم بیکاری هستم که می خواهم ریاضی را بفهمانم به بچه ها؟! یا اینکه چرا فرمول قبول ندارم و می گویم باید تحلیل داشته باشید، دلیل بیاورید، استدلال ریاضی بنویسید! اینکه چرا  در حد مدرسه ی استثنائی ها سوال نمی دهم و کار نمی کنم؟! اینکه چرا در حد تیزهوشان کار می کنم(که نمی کنم)؟!!!! اینکه دارم سنتی کار می کنم (که نمی کنم و نمی توانم هم سنتی کار کنم)؟!!!!!!

در مدرسه من متهم شده ام! و بچه ها زبانشان دراز شده! که خانم چرا حرف هایتان عجیب است؟ چرا فرمول نمی گویید که ما نمره بگیریم؟! و بچه هایی که اینطورند سروصدا می کنند و اعتراض... جو به هم می زنند و بقیه را علیه من می شورانند. علیه کسی که یکی دو ماه اول، بهترین معلمشان بود به اعتراف خوشان... بچه هایی هستند از دماغ فیل افتاده و مدعی و تنبل که جور از دماغ فیل افتادن و مدعی بودن و تنبل بودنشان را من معلم ریاضی باید بدهم چون از ابتدا با این ها مثل ... برخورد نکردم و بد خلقی نکرده ام و گیر الکی نداده ام...

چقدر کمند کسانی که دنبال فهمیدنند، نه نمره و سود...

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۹/۲۶
  • ۵۷۶ نمایش
  • سر به هوا!

نظرات (۸)

  • چشم به راهم ...
  • آخی معلم هستید شما؟؟؟

    ارادت داریم --__--
    پاسخ:
    خیر سرم! اگر بگذارند!
    سلامت باشید...
    سلام علیکم
    شما بهترین کار را به بهترین شکل هم که انجام دهید (که ان شاء الله دارید همین کار را می‌کنید)، احتمالاً باز هم عده‌ای ناراضی خواهند بود. حفظی کردن ریاضی، لذتش را تا حد زیادی از بین می‌برد. یادم هست که در مبحث مثلثات سال دوم و سوم دبیرستان (به‌ویژه دوم)، دبیر ریاضی یک جزوه‌ی مثلثات با کلی فرمول داده بود و جا به جا هم نوشته بود که این فرمول‌ها را باید حفظ کنید. ما حفظ کردیم و آن سال‌ها گذشت و مثلثات هیچ وقت به دلم ننشست تا سال پیش دانشگاهی. من مثلثات در مبحث «حرکت نوسانی» فیزیک پیش دانشگاهی به خوبی فهمیدم و یاد گرفتم و از این فهمیدن لذت بردم.
    ان شاء الله در مسیر درست استوار و پایدار باشید!
    پاسخ:
    علیکم السلام.
    اما متاسفانه اکثر خانواده ها و دانش آموز ها دلشان فقط نمره می خواهد و بس.
    در قدرت فهماندن خودم شک ندارم اما انگار در این مدرسه هرچه فرمولی تر کار کنی خوشحال ترند و ساکت تر، و تو هم معلم بهتری هستی.
  • آب‌گینه موسوی
  • این آموزش و پرورشِ بیمار، این نسلِ بی حوصله و عجول و آماده خور...

    خدا قوّت عزیز جان!
    پاسخ:
    سلامت باشی خواهر...
    سلام...
    به نظر دست یهود و فراماسورنی ها و استکبار جهانی توی کار باشه...😜
    خدا لعنتشون کنه...
    پاسخ:
    علیکم السلام...
    :)))))
    بشمار...
  • فاطمه نظریان
  • مرضیه، من تجربه ای که تو این دو، سه سال با همین دست از بچه‌ها داشتم رو بهت میگم شاید باعث شد اوضاع کمی بهتر بشه. ببین اصلا نباید اینجوری بهشون نگاه کنی، همین مدل چیزایی که نوشتی، از دماغ فیل افتادن، فلانن، بیسارن،... اصلا نباید بیاریشون مقابل خودت و موضع بگیری نسبت بهشون(حتی در درون خودت چون خیلی راحت بچه ها درونیات معلمشون رو میگیرن). اینجوری بهتر میتونید باهم کار کنید. چون اگر شیفته خودت بشن و دوستت داشته باشن مطمئن باش به روش درسیتم ایمان دارن و از دل و جون گوش میسپارن.
    تازه من معلم درسی هستم که این افکار و عقایدشون رو راحت بروز میدن و خیلی عیان تر این مسائل و میبینم اما خدا رو شکر مشکلی نداریم باهم(من الان حتی دارم با دبیرستانی ها کار میکنم، نهم یا همون اول دبیرستان خودمون)
    پاسخ:
    فاطمه من اصلا تا الان این طور نبودم. ولی چنان بعضی هاشون علیه من جو درست کردن که مدیر بهم گفته برو کمی استراحت کن! می فهمی یعنی چی؟ یعنی معلوم نیست دیگه معلمشون باشم! من هنوزم دوستشون دارم...اکثرشون بچه های پاک و معصومی اند... اما امان از بی انصافی ها و جو دادن های بعضی ها...
    فاطمه اگه بخوام خیلی راحت بگم، چند نفریشون هستن که وحشی اند! یعنی واقعا بی ادب و بی فرهنگن.
    الان تو هم جای من بودی،  که در اولین سال رسمی تدریست توسط چندتا از این ها در حال کله پا شدن بودی، و هی برمیگشتی نگاه می کردی میدیدی تنها جای اشتباه کارت این بوده که باشون مهربون بودی و رفیق شدی و گذاشتی بات کمی راحت باشن، و نه نحوه ی تدریست و بیانت، از دستشون حرص می خوردی...
    توروخدا هیچ وقت به حرفشون گوش نکنید!
    من خودم توی مدرسه تیزهوشان درس میخونم،سال اول،بچه ها خیلی با معلم ریاضی و فیزک جنگ داشتن دقیقا سر همین موضوعات!معلممون هم خیلی راحت و بدون دغدغه از کنار همین مسائلی که گفتید،گذشت و معمولی کار کرد...
    و الانه که ما میفهمیم که چقدر در حقمون ظلم شده...
    و الانه که من پایه ریاضی و فیزیکم افتضاحه...
    و الانه که دغده های من و کابوس هام  شب های امتحان ریاضی و فیزیکه چون واقعا هیچی ازشون نمیفهمم...چون پایه ام ضعیفه...اونم با ریاضی و فیزیک وحشتـــــناک تیزهوشان...
    الان میفهمم اگه معلم ریاضی و یا فیزیکمون از همون اول مسائلو واضح و قشنگ توضیح میداد یا برامون استدلال میکرد،شاید الان انقــــدر مشکل نداشتم در این زمینه...
    چندسال دیگه میفهمن کی بهشون خیانت کرده و کی خیرشون رو خواسته!
    پاسخ:
    بله منم هی بشون میگم بابا حفظ کردن شاید الان کارتون رو راه بندازه، اما دو سال دیگه به مشکل برمیخورید!
    منتها نوفهمن!
    انقدر که معلم های دیگه شون حفظی کار کردن، عادت به فهمیدن ندارن.
    بعد بدی حفظی کار کردن هم اینه که کلاس داره! واسه همین واسه کار من تره هم خرد نمی کنن!
    مشکل اینجاست که اکثر این ها انگیزه ای برای فهم ندارن... فقط نمره، نمره، نمره!
     یه چیز دیگه! ^-^
    معلم ششم هستید شما؟؟؟
    پاسخ:
    هفتم.
    بی خودی نیست که میگن معلمی شغل انبیاست....
    پاسخ:
    فعلا که انبیاء ما را از صنف خود به در کردند... :/
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی