رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

همه عمر بر ندارم، سر از این خمار مستی ..... که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

درباره ی وبلاگ
رَبِّ إنّی لِما أنزلتَ إلَیَّ من خیرٍ فقیرٌ

خدایا!
هرچه گرفتی، بگیر، اما ایمانم را نه...

عینک تهوع!(نقدی بر هشتگ اعتراض به روز دختر)

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۵۹ ب.ظ

در یک کانال تلگرامی به نام «دیده بان زنان» مطالبی خواندم علیه نامگذاری این روز به نام روز دختر!

حرف اصلی هم این بود که چرا جنس مونث را به دو قسم می کنید؟ تقسیم به زن و دختر ناشی از یک نگاه مردسالارانه است و جنسی دیدن زن...

کاری ندارم که هر کسی با چه آب و تاب های تهوع آوری این مساله را بزرگ می کند...

عرضم این است که چرا همه چیز را با یک عینک تهوع آور نگاه می کنید؟

تا چند سال پیش فقط روز مادر وجود داشت، برای گرامی داشت مقام مادری...

بعد کم کم این روز، یحتمل برای به دست آوردن دل زنانی که دلشان می خواهند مادر شوند، تبدیل شد به روز زن.

مطمئنا هیچ زنی از اینکه از همسرش یا فرزندانش در این روز تبریک دریافت کنند ناخشنود نمی شود.

چندی بعد روزی را نامگذاری کردند به نام روز پدر، برای گرامی داشت مقام پدر...

که این روز هم مانند روز مادر، پس از مدتی تغییر کاربری داد به روز مرد...

حالا روزی را نامگذاری کردند به نام روز دختر.

عده ای به هول و ولا افتاده اند که چرا نگاه جنسی و مرد سالارانه باید به خانم ها بشود؟ اگر مردی به او دست بزند، می شود زن و باید روز زن را تبریک گفت، اگر مردی به او دست نزده باشد باید روز دختر را به او تبریک گفت؟ این چه تفکیک مردسالارانه ای است؟

گویا عده ای از این معترضان خیلی خوشحال می شوند که دو روز در سال بگذاریم، روز ماده و روز نر!

ببخشید اصلا یادم نبود، این هم یک نگاه جنسی است و اصلا ما قبل زن بودن و مرد بودن، انسانیم!

بیایید یک روزی را نامگذاری کنیم به نام روز انسان! بعد راه برویم همه به همه هدیه بدهیم و تبریک بگوییم... اگر هم کسی هدیه و تبریک دریافت نکرد بداند لابد خودش یک مشکلی داشته که در این دسته بندی قرار نگرفته!

آخر این چه نگاهی است؟ ناراحتید از این که نگاه جنسی نشود، چرا خودتان تعبیر جنسی می کنید از کلمات و مناسبت ها؟

چرا اینطور نگاه نمی کنید که مادر بودن و پدر بودن شأنیتی است که فرزندان باید پاس بدارند، و همسر مردی یا همسر زنی بودن شأنیتی است که همسر باید پاس بدارد، اگرچه کسان دیگری هم به احترام هدیه و تبریک نثار می کنند، کما اینکه برای روز معلم کسانی غیر از شاگردانش تبریک می گویند و هدیه می دهند. ماجرای روز دختر هم همین است. دختر برای خانواده رحمت است و وجودش سرشار از لطافت. بخصوص تا زمانی که در خانواده ی پدر و مادر زندگی می کند و وجودش بدون اینکه شأنیت دیگری مثل همسری یا مادری پیدا کرده باشد، مایه ی برکت خانواده است.

البته اصلا نگران نباشید، چون کم کم روز پسر هم می آید تا شأنیت نعمت بودن پسر برای خانواده پاسداشت شود.(آن موقع البته آقایان اعتراضی نمی کنند چون ادعای نگاه غیر جنسی ندارند!!!!)

اگر نگاه به روز دختر و روز زن جنسی باشد، زن مطلقه یا بیوه ای که فرزندی هم ندارد، باید تبریک دریافت کند و هدیه بگیرد و از این ها هم خوشحال باشد، چون به این افتخار نائل شده که مردی به او دست زده!!!!!!!(ببخشید، مجبورم به استفاده از این ادبیات تهوع آور) یا مثلا "مؤنثی" که همسر قانونی و شرعی دارد اما هنوز به افتخار دست خوردگی (هوووووع) نائل نشده، برای روز زن از همسرش نباید هدیه ای دریافت کند!!! یا حتی بدتر از آن اگر دختری قبل از ازدواج خود به میل یا به اکراه، به یک رابطه ی نامشروع تن دهد، باید پس از آن توقع داشته باشد که روز زن را به اون تبریک بگویند و نه روز دختر!

در حالی که این طور نیست و این تعابیر از روز زن نمی شود... پس چرا از روز دختر چنین تعبیر مضحکی کنیم و با راه انداختن هشتگ های تصنعی، تعبیر های تصنعی و خنده دار وارد اذهان کنیم؟

اگر هم ذهنی چنین تعبیراتی را به صورت پایه دارد، مشکل از خودش هست، با یک توهم توطئه ی تهوع آور، آن را به ریش جامعه و فرهنگ نبندیم...

نظرات (۹)

چه این روز رو به اسم دخترها نامگذاری میکردند چه نمیکردند و چه یک روز در سال و چه هرروز سال روز دختر میبود باز هم عده ای اعتراض میکردند چون کارشان در اعتراض است :)
پاسخ:
دقیقا!
سلام علیکم
کلاً فکر کنم نسبت مدنظر است، یعنی منظور از روز دختر روز daughter است، صرف‌نظر از کلیه‌ی شرایط دیگر، منتها ظاهراً افرادی که فرمودید برداشت دیگری دارند. حالا ممکن است این از جهتی شامل همه خانم‌ها بشود، خوب بشود. روز مادر را دختر به مادرش تبریک می‌گوید، روز دختر را مادر به دخترش، حالا در هر سن و سال و شرایطی.
روز مرد رو هر وقت می‌شنوم خندم می‌گیره، اصلاً هم زیر بارش نمیروم. روز پدر داریم، ولی روز مرد نه.
پاسخ:
علیکم السلام.
بله با توضیحاتتون موافقم.
اذهان کلا با دید خودشان نگاه می کنند.

روز مرد کلمه ش یه جوری هست! اما پاسداشت مقام همسری از طرف یک زن و شکرانه ی مسؤولیت پذیری شوهرش، خیلی هم خوبه. بالاخره همونطور که مرد به زن نیاز داره و با او تکمیل می شه، زن هم به مرد نیاز داره و با او تکمیل میشه...

حالا ان شاءلله هر وقت ازدواج کردید مجبورید زیر بارش برید!
وقتی مسوولیت یک زندگی رو بپذیرید، بخواید یا نخواید، طرف مقابل، اگر بی انصاف نباشه، به هر بهانه ای تشکر می کنه...
  • میثم علی زلفی
  • خوب بود!
    پاسخ:
    خداروشکر!
    به معترضین مغرض باید گفت که تعیین دو اسم بعنوان روز مادر یا روز زن، به این علت است که عده ای از خانم ها با وجودی که ازدواج کرده اند، اما، به هر دلیلی هنوز مادر نشده اند و شاید هم تا آخر مادر نشوند. آیا در این صورت نباید، تبریک این روز را دریافت کنند؟

    همین استدلال هم  برای روز پدر یا روز مرد کاربرد دارد.
     
    خب حالا اگر چنین استدلالی را نپذیرند،، طبیعتاً با روز دختر و روز جوان هم مشکل خواهند داشت..
    پاسخ:
    بله پاراگراف اول رو بنده هم اجمالا عرض کردم...
    منتها مشکل با روز دختر است در مقابل روز زن...
    مشکل اینجاست که تقابل می بینند، نه دو شانیت جداگانه.
  • تبارک منصوری
  • دستت درد نکنه متنی که قرار بود بنویسم رو نوشتی و البته خیلی بهتر و جامعتر...:)
    دیروز بعد از خوندن پست آلما توکل متنی شبیه به این توی ذهنم شکل گرفت و اتفاقا با این قسمت حرفت خیلی موافقم که همین قشر علاقه ی فراوانی به جنسیتی کردن قضیه دارن و بنظرم خیلی علیه خودشون دارن عمل میکنند...
    وقتی از انزوا و به حاشیه راندن زنها صحبت میکنند متوجه نیستند که با این کارها و موضع گیری ها بدتر به انزوای خودشون دامن می زنند...
    من با پدیده ی فمنیزم با هر شکل و شمایلی و هر اصلاحات و بزکی به شدت مشکل دارم...!
    پاسخ:
    قربانت. قابلی نداره. خواستی استفاده کن در وبلاگت، حتی بدون ذکر نام.

    مطلب آلما توکل رو نخوندم.
    شما خوندی نیت کردی، من جات نوشتم...
    یک روح در دو بدن! :)))))

    در تلگرام با هشتگ خانواده سالاری پخشش کردم.
    از هرگونه زن سالاری و مرد سالاری متنفرم...
    چه عجیب
    این مدلیشو ندیده بودم واقعا

    چه جوری واقعا تعبیر جنسیش به ذهنشون میرسه اصلا

    پاسخ:
    از شدت بدبینی  و احیانا شدت و حدت مشغولیت ذهن به این مسائل.
    خانم یا اقای محترم نویسنده،
    متاسفانه پست شمارو کاملا اتفاقی دیدم.
    متنتان بی سر و ته بود. عینک جنسیتی قانونگذاران ما موضوع اثبات شده ای است. اگر قبول ندارید یا اصلا در جریان هیچی نیستید و یا خودتان هم از همان قشر هستید. 
    منظور این قانونگذاران عزیز مهرمادری و تبریک مادر به دختر خانواده و ارزش دختر در خانواده نیست. چرا این روز روز خانم نام گذاری نشده؟ روز فرزند نام گذاری نشده؟ گودگ دختر خانواده چه ارزشی دارد که پسر کودک خانواده ندارد؟ 
    خودتان را گول نزنید. در واژگان فارسی و فرهنگ کنونی اصطلاح دختر بودن کاملا تفسیر جنسی دارد. و قانونگذاران ما از همین واژه و با دونستن معنی اش انتخابش کردن و هدفشون هم دقیقا همین تعبیر بوده. 
    اون کسی که به ذهنش رسیده روز دختر رو پایه گذاری کنه باید توبیخ شه، ولی متاسفانه خیلی از همین زنان کورکورانه حمایت می کنن: وااااااای اصلا چه جوری به ذهنشون می رسه که دختر معنی جنسی هم می ده!!!!! من که اصلا نمی دونستم!! چقد بدبین!! 
    اون اقایون و خانومای قانونگذاری هم که هرروز هرروز برای خانم ها محدودیت می تراشن هم اگه مثل شما نمی دونستن که وای به حالشون، اگه می دونن که مطمءنا هم می دونن باز هم وای به حالشون. 
    بیشتر از همه وای به حال ما زنان که به خودمون خنجر می زنیم. از بس......

    پاسخ:
    شما خانم محترم!
    اول. برچسب زدن یکی از اصول مغالطه است که از ابتدای متنتان شروع شد: از همان قشر هستید!!!!!

    دوم. عینک جنسیتی برای شما شاید اثبات شده باشد ولی برای من نه.
    اصلا البته قصد من از این چند خط این نبود که کسی را مبرا کنم از خطایی... ابدا...

    سوم. این که یک کلمه کاربردی جنسی داشته باشد به این معنی نیست که همیشه این برداشت بشود. اگر شما فارس زبان هستید بنده و خیلییییی از کسان دیگر هم هستیم، فارسی را سهمیه تام خود نبینید که درموردش قضایای کلی غیرقابل رد بیان کنید و مخالف خودتان را کور بخوانید...

    من وقتی با تمام ذوق، این روز را به خواهر کوچکم که شیرینی خانواده است تبریک می گویم، نه ذهنیت بکارت در ذهن او یا خودم حاضر می شود، نه در ذهن دیگران. حالا شما از دور بدو بدو و نفس نفس زنان و در سر کوبان می آیید می گویید چرا واژه ی جنسی درمورد طفل معصوم به کار بردی؟ چرا به چشم باکره به او تبریک گفتی؟ چرا خنجر می زنید...

    یک جوری بیان می شود که این واژه جنسی است و ورود به حریم خصوصی، که انگار برای اطلاق این واژه و تبریک این روز، ماما راه می اندازند همه را معاینه می کند، هرکه بکارت داشت می شود زن و روز دختر را به او تبریک نمی گویند، هر که نداشت می شود دختر و روز دختر را به او تبریک می گویند!

    اگر بخواهیم اینطور نگاه کنیم پس خیلی چیزها مثل شب عروسی هر زوج که ملتی به پایکوبی می پردازند و شادباش می گویند، به این نیت است که بعلهههه..  زین پس توی عروس چون کسی را داری که بکارتت را بردارد، ما خوشحالیم! چرا آن موقع کسی نیست مثل زورو بپرد وسط که شما دارید به حریم خصوصی وارد می شوید؟

    چیزی هست در فلسفه به نام فهم عرفی:common sense.
    شما ادعا دارید برداشت شما یک برداشت برآمده از متن است. گویای همان فهم عرفی... بعد این برداشت را که به عرف می زنید واکنش می بینید و متهمشان می کنید که کورند و جاهل... بعد دور می افتید که اثبات کنید اشتباه می فهمند!!!!! در حالی که این واکنش نشان میدهد اصلا برداشتتان ناشی از فهم عرفی نبوده!

    چهارم. به شما قول میدهم تا چند سال دیگر روز پسر هم وارد فرهنگ می شود... این ملت هم اگر با فرهنگشان مطابقت داشته باشد، می پذیرند، اگر نه دو روزه پس می زنند...

    پنجم. توهم توطئه شاخ و دم ندارد!
    یکی میگفت دختر حتی اگه همسر یا مادر کسی هم باشه همچنان و همیشه برای پدر و مادرش دختر میمونه. یعنی این نسبت رو هیچوقت نمیشه تغییر داد. راستش من هم با این حرف موافقم.
    ولی خب به نظرم بد نبود روز پسر هم میداشتیم که این سوالها پیش نمیومد که چرا دختر و زن از هم تفکیک شدن.
    پاسخ:
    بلی...
    روز پسر هم میاد کم کم... روز پدر هم با چند سال تاخیر اومد نسبت به روز مادر...
    بالاخره خانم ها مقدم اند! ؛)
    بنظرم میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام رو باید میگذاشتن روز پسر، نه روز جوان...
    دختربچه ده دوازده ساله از مامانش میپرسه: مامان! مگه آبجی زهرا (دختر ازدواج کرده خانواده) دختر شما نیست؟!
    مادرش با تعجب میگه: این چه حرفیه دختر؟ معلومه که آبجیت هم دختر ماست!
    دختربچه میگه خب چرا روز دختر رو فقط به من تبریک میگید و برام هدیه میخرید؟ چرا به آبچی زهرا تبریک نمیگید؟ خب اونم دختر شماست دیگه!

    :|

    منظور اینکه نمیدونم تو شبکه های مجازی چه خبر بوده ولی الزاما این نگاه ناشی از بدبینی و همانطور که فردمودید احیانا شدت و حدت درگیری ذهنی افراد به این مسائل نیست مثل نگاه این مادر به دو دخترش، یه پیش فرض ذهنی هست براشون
    پاسخ:
    متن بنده در واکنش به جریان های فمینیستی است که این نامگذاری رو دخالت در امور بسیار شخصی و توهین به زن می دونن. اگرچه دیگه فکر نمیکنن اگر تبریک این روز دقیقا بخاطر باکرگی دختر هست، پس چرا روز زن رو به دلیل عدم باکرگی تبریک میگن؟!!!
    اعتراض علیه این روز، ناشی از این پیش فرضه که تبریک روز دختر رو مستقیما به باکرگی نسبت میدن...
    وگرنه که سوال اون بچه طبیعیه...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی